Cris/NVA-prosjektet: Forskningsinformasjon og vitenarkiv samlet i ett system
Cris/NVA-prosjektet handler om å etablere en felles nasjonal løsning for forskningsinformasjon og vitenarkiv. Tjenesten gir oversikt over norsk forskning, gjør publikasjoner åpent tilgjengelig og tilrettelegger for gjenbruk av metadata.
Periode:
2019–2024
Status:
Pågående
Ansvarlig:
Sikt
Periode:
2019–2024
Status:
Pågående
Ansvarlig:
Sikt
Overordnet plan for innføring av Nasjonalt vitenarkiv
Prosjektet jobber nå med opplegg for avsluttende strukturert testing av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Denne testingen vil skje i samarbeid med den eksterne testgruppen.
Cristin vil bli satt i lesemodus i juni, før alt innhold migreres over til NVA. Deretter vil vi, etter avtale med den enkelte institusjon, begynne å flytte institusjoner over til NVA.
Cristin settes i lesemodus i midten av juni
Når Cristin settes i lesemodus vil det ikke lenger være mulig å registrere eller endre på innhold i Cristin. Det vil fortsatt være mulig å lese og søke i innhold.
Vi setter strek for å sikre at ingen gjør ytterligere endringer i Cristin, da dette ikke vil bli med over til NVA etter at innholdet er migrert.
Les mer om overføring av Cristin på cristin.no
Tidspunkt for overflytting avtales med hver enkelt institusjon
Tidspunkt for flytting til NVA, med migrering av de lokale vitenarkiv for de det gjelder, avtales mellom Sikt og hver enkelt institusjon. Dette for å sikre kapasitet og ressurser hos de involverte.
Vi forventer at alle institusjoner er flyttet over til NVA innen medio september. Vi vil følge opp med nærmere informasjon om plan for innføring direkte til berørte institusjoner.
Status for utvikling
I de siste ukene har fokus vært på avansert søk og tilgangsstyring, samt fil og lisens, meldingsfunksjon og varsel. Migreringen av innhold fra Cristin og vitenarkivene blir stadig bedre, men man kan fortsatt oppleve avvik i antall poster.
Status for utvikling av NVA og innspill etter test finner du her >
Nyhetsbrev
Ca. en gang i måneden sender vi nyhetsbrev med informasjon om status og framdrift for prosjektet.
Meld deg på nyhetsbrev fra NVATidligere utsendte brev:
- 22.03.24: Overordnet plan for innføring av NVA
- 06.02.24: Avklaring om behandlingsansvar og tilbaketrekning ved fusk
- 18.01.24: Hvordan få tilgang på data fra NVA
- 20.12.23: Første fullskalatest av NVA gjennomført
- 21.11.23: Nå skal løsningen testes
- 03.11.23: Hjelpesider er lansert og testgruppe samles i november
- 16.10.23: Brukertest av NVI-funksjonalitet og planer for fullskala test
- 28.09.23: Plan for innføring av NVA er bestemt
- 08.09.23: Publisere studentoppgaver via API og overgang fra Cristin Web service
- 28.08.23: Velkommen til vårt nye nyhetsbrev om Nasjonalt vitenarkiv
NVI-rapportering
NVI-rapportering for 2024 åpner 1. oktober i NVA. Fristen er ikke endelig fastsatt, men blir mest sannsynlig 1. april 2025.
NVI-rapporteringen for 2023 skjer via Cristin som tidligere år.
Fristen for 2023-rapportering er 12. april 2024. Etter denne datoen vil vi forberede migrering fra Cristin og over til NVA.
NVI-rapportering i Nasjonalt vitenarkiv
Dagens praksis for prosess for NVI-rapportering vil i hovedsak bli videreført. Hovedregelen er at hver enkelt institusjon som har forfattere på publikasjoner som innfrir kravene, må godkjenne registreringen.
Det gjøres unntak for institusjoner som ikke får økonomisk uttelling for rapportering til NVI (Norsk vitenskapsindeks). Disse institusjonene velger selv om de deltar i arbeidet med aktiv godkjenning av NVI-publikasjoner
Testing av NVA
All testing av Nasjonalt vitenarkiv foregår i et eget testmiljø. Her kan alle brukere som ønsker det, teste funksjonalitet og arbeidsprosesser.
Om institusjonen din trenger tilgang til testmiljøet, ta kontakt.
Brukbarhetstester
Prosjektet har siden desember 2022 gjennomført ulike brukbarhetstester.
Testene gir en tilbakemelding på hvor intuitivt og brukervennlig løsningen framstår, slik at vi kan gjøre forbedringer og ta i mot innspill til justeringer.
Videreutvikling av NVA
Fram mot hovedlansering vil prosjektet konsentrere seg om å forbedre funksjonaliteten som foreligger, i tråd med resultatet fra testingen med testgruppen.
Når NVA er lansert, starter kontinuerlig utvikling av tjenesten. Prioritering av behov vil skje i samråd med produktråd for forskningsinformasjon.
Om prosjektet
I dag blir informasjon om resultater av offentlig finansiert forskning publisert et sted (Cristin), mens selve resultatet gjerne blir publisert et annet sted (f.eks. et tidsskrift og/eller et lokalt vitenarkiv).
Cris/NVA-prosjektet utvikler en nasjonal løsning som samler dette i én felles tjeneste. Løsningen vil erstatte dagens Cristin og dagens lokale vitenarkiv.
Tjenesten skal bidra til å realisere regjeringens mål om at alle norske vitenskapelige artikler finansiert av offentlige midler skal være åpent tilgjengelige innen 2024.
Cris/NVA er et prosjektnavn, og viser til at løsningen samler informasjon fra dagens Cristin (Current Research Information System in Norway) og informasjon fra vitenarkivet.
Sentrale dokument
Styringsdokument
Prosjektets styringsdokument beskriver en overordnet plan for gjennomføring av prosjektet, herunder mål, hovedprodukter, interessenter, rammebetingelser, organisering, strategi for gjennomføring, samt overordnet prosjektplan og tilhørende toleranser.
Styringsdokumentet er et levende dokument som
vedlikeholdes av prosjektleder i gjennomføringsfasen av prosjektet.
Rapport
En arbeidsgruppe bestående av representanter for UHR, FFA og Sikt har utarbeidet en justert funksjons- og leveransebeskrivelse. Rapportens kapittel 4 og 5 er tatt inn som vedlegg i prosjektets styringsdokument.
Organisering og brukerinvolvering
Det er et sentralt mål for prosjektet å ha tett og god brukerinvolvering i utviklingen av den nye tjenesten.
Involveringen skjer både formelt: Gjennom styringsgruppen, referansegruppen og ulike arbeidsgrupper – og uformelt: Gjennom å invitere superbrukere og administratorer til webinarer og testing underveis i utviklingen. Det er også utarbeidet en egen plan for fullskala testing fram mot hovedlansering, hvor UHR og FFA har oppnevnt en testgruppe.
Styringsgruppen
Prosjektets styringsgruppe er det formelle styringsorganet for prosjektet og må godkjenne endrede rammebetingelser og endringer i prosjektets mandat.
Styringsgruppen består av representanter for eksterne interessenter (brukere og samarbeidspartnere) og interne interessenter (leverandører) Prosjekteier leder styringsgruppen og har ansvar for å ivareta de forretningsmessige aspektene ved prosjektet.
Medlemmer i styringsgruppen:
- Karin C. Rydving, Universitetet i Bergen
- Kari-Anne Kristiansen, Norges forskningsråd
- Herman Strøm, UHR-Forskning
- Johannes Falk Paulsen, Universitetet i Oslo
- Trude Eikebrokk, SINTEF
- Vigdis N. Kvalheim, Sikt (divisjonsdirektør)
- Frode Arntsen, Sikt (prosjekteier)
- Terje Hellesvik, Sikt (prosjektleder)
- Bernt Skjemstad, Sikt (innføringsleder)
Referater
2023
- 6. november 2023: Møtereferat
- 13. september 2023: Møtereferat
- 30. august 2023: Møtereferat
- 9. juni 2023: Møtereferat
- 16. mai 2023: Møtereferat
- 28. mars 2023: Møtereferat
- 28. februar 2023: Møtereferat
2022
- 23. november 2022: Møtereferat
- 31. august 2022: Møtereferat
- 13. mai 2022: Møtereferat
- 1. februar 2022: Møtereferat og statusrapport
2021
- 13. desember 2021: Møtereferat og statusrapport
- 25. oktober 2021: Møtereferat og statusrapport
- 31. august 2021: Møtereferat og statusrapport
- 21. juni 2021: Møtereferat og statusrapport
- 30. april 2021: Møtereferat og statusrapport
- 17. mars 2021: Møtereferat og statusrapport
- 18. januar 2021: Møtereferat og statusrapport
2020
- 3. desember 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. oktober 2020: Møtereferat og statusrapport
- 26. august 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. mai 2020: Møtereferat og statusrapport
- 19. mars 2020: Møtereferat og statusrapport
- 6. februar 2020: Møtereferat og statusrapport
- 15. januar 2020: Møtereferat og statusrapport
2019
Referansegruppe
Prosjektet har en referansegruppe med eksterne medlemmer. Referansegruppens ansvar er å gi innspill til prosjektets utredningsarbeid, og også å bistå prosjektet med å identifisere gevinster som vil være grunnlag for gevinstrealiseringsplanen. Referansegruppen består av fagpersoner (brukere).
Medlemmer i referansegruppen:
- Laila Aksetøy, SINTEF
- Nina Andersen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Irene Eikefjord, Universitetet i Bergen
- Liv Gaustad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Elin Holmstrøm Frøshaug, Universitetet i Oslo
- Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Tanja Larssen, Universitetet i Tromsø
- Bjørg Mikalsen, Universitetet i Oslo
- Randi Rørlien, Universitetet i Oslo
- Nina Ragnhild Margrethe Eskild Riege, OsloMet - storbyuniversitetet
- Siri Aashaug Sæther, Norsk institutt for naturforskning
- Maja Sørnes, Handelshøyskolen BI
Referater
2023
- 21.11.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 17.10.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 19.10.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 15.08.23 - Referat fra møte i referansegruppen
- 20.06.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 18.04.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 30.03.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 21.02.23 – Referat fra møte i referansegruppen
- 17.01.23 – Referat fra møte i referansegruppen
2022
- 29.11.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 21.10.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 29.09.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 09.09.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 29.06.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 25.05.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 05.05.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 07.04.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 24.03.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 03.03.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 10.02.22 – Referat fra møte i referansegruppen
- 20.01.22 – Referat fra møte i referansegruppen
Testgruppe oppnevnt av UHR og FFA
- Nord universitet: Vidar Rongved og Wiebke Kallweit
- NTNU: Aneta Laskowska, Lene J. Løkkhaug og Nina Andersen
- UiB: Irene Eikefjord og Tormod E. Strømme
- UiO: Elin Holmstrøm Frøshaug og Margaret Fotland
- UiT: Ingvild Helene Torheim Isaksen, Niels Cadée og Tanja Larssen
Arbeidsgruppe for revisjon av styringsdokument
I dialog med UHR og FFA oppnevnte Sikt en arbeidsgruppe som skulle bistå med revisjoner og oppdateringer av prosjektets styringsdokument. Arbeidsgruppen utgikk fra prosjektets styringsgruppe, supplert med tre medlemmer utenfor denne.
Arbeidsgruppen skal bistå i å konkretisere:
- En detaljert funksjons- og leveranse beskrivelse for systemet som skal leveres sommeren 2023. Denne beskriver funksjonalitet og leveransetidspunkt. Beskrivelsen må kunne forstås av både brukere og ledere.
- En prosessbeskrivelse og rollebeskrivelse i styringsdokumentet som tydeliggjør hvem som har ansvar for hva. Hvem beslutter løsning, plan og budsjett og hvem gir råd.
- Akseptansekriterier.
Disse revisjonene og oppdateringene som skal inngå i det reviderte styringsdokumentet skal deretter legges frem for styringsgruppen som formelt godkjenner styringsdokumentet.
Arbeidsgruppens medlemmer:
- Trude Eikebrokk (FFA/SINTEF)
- Margaret Fotland (UHR/UiO)
- Herman Strøm (UHR/USN)
- Grete Christina Lingjærde (UHR/UiO)
- Pål Bakke (Helse/OUS)
- Gunnar Sivertsen (NIFU)
Sikt ledet arbeidsgruppen og deltok i arbeidet. Dette arbeidet ble avsluttet med en rapport fra arbeidsgruppen, som ble levert i januar 2023.
Arbeidsgruppe for kunstnerisk utviklingsarbeid
UHR-Kunst, design og arkitektur (UHR-Kda) har oppnevnt en arbeidsgruppe som skal koordinere innspill fra sektoren i arbeidet med utvikling av støtte for kunstnerisk utviklingsarbeid i Cris/NVA.
Leder av arbeidsgruppen er prosjektleder fra UHR-Kda sin side, og skal sikre god kommunikasjon mellom UHR-Kda, arbeidsgruppen for kunstnerisk utviklingsarbeid og Unit. UHR-Kda sitt arbeidsutvalg fungerer som styringsgruppe, mens arbeidsgruppen for kunstnerisk utviklingsarbeid er referansegruppe. Gruppen vil når nødvendig innhente kompetanse og synspunkt fra ulike kunstfaglige miljø.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Kjetil Solvik, spesialrådgiver, Norges musikkhøgskole (leder)
- Torbjørn Lai, teamleder, Kunsthøgskolen i Oslo
- Kirstine Folmann, universitetsbibliotekar, Universitetet i Bergen
- Lise Amy Hansen, førsteamanuensis, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
- Kjell Magne Mælen, instituttleder, UiT-Norges arktiske universitet
For mer informasjon, kontakt arbeidsgruppens leder.
Arbeidsgruppe for utstillingsproduksjon
Cris/NVA skal ha støtte for å dokumentere utstillingsproduksjon. For faglige innspill er det etablert en arbeidsgruppe med utgangspunkt i det nettverket som ble opprettet da museene tok i bruk Cristin.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
Arbeidsgruppens medlemmer:
- Heidi E. Reinholdsen, Stiftelsen Norsk Folkemuseum
- Per Gisle Galåen, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Ragnhild M. Bø, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Siv Ringdal, Stiftelsen Norsk Folkemuseum
Stiftelsen Norsk Folkemuseum er koordinator for museenes bruk av Cristin.
Deltakere i nettverket er nå:
- Anno Museum
- Drammens Museum for kunst- og kulturhistorie
- Haugalandsmuseet
- Jærmuseet
- KODE Kunstmuseer og komponisthjem
- MiA – Museene i Akershus
- Musea i Sogn og Fjordane
- Museene i Sør-Trøndelag
- Museum Stavanger AS
- Museum Vest
- Museumssenteret i Hordaland
- Narviksenteret
- Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
- Nordlandsmuseet
- Nord-Troms museum AS
- Norsk industriarbeidermuseum
- Norsk luftfartsmuseum
- Norsk Oljemuseum
- Norsk Teknisk Museum
- Nynorsk kultursentrum
- Oslo Museum
- Perspektivet Museum
- Preus museum
- Randsfjordmuseet AS
- Romsdalsmuseet
- Skimuseet i Holmenkollen (Skiforeningen - foreningen til ski-idrettens fremme)
- Stiftelsen Lillehammer museum
- Stiftelsen Museum Nord
- Stiftelsen Nordmøre Museum
- Stiftelsen Norsk Folkemuseum
- Stiftelsen Næs Jernverksmuseum
- Stiklestad nasjonale kultursenter
- Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum IKS
- Vest-Agder-museet
- Vestfoldmuseene IKS
- Vest-Telemark Museum
- Østfoldmuseene
Arbeidsgruppe for forskningsdata
Det er etablert en arbeidsgruppe som bidrar i arbeidet med utvikling av støtte for forskningsdata i Cris/NVA.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Ingrid Heggland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Trine Furuvald, Veterinærinstituttet
- Astrid Heltne, Handelshøyskolen BI
- Sven Strøm, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Hanne Tvete, Norsk institutt for bioøkonomi
- Marianne Rud, Veterinærinstituttet
- Joke Verwaard, Handelshøyskolen BI
Arbeidsgruppe for helsespesifikk funksjonalitet
Funksjonaliteten i NVA vil i hovedsak være generell og anvendes uavhengig av hvilken sektor brukeren tilhører. Likevel er det behov for å kartlegge særskilte behov i helsesektoren, spesielt knyttet til lovpålagte oppgaver som for eksempel rapportering på kliniske behandlingsstudier (KBS).
Arbeidsgruppens oppgave vil være å definere felles behov i sektoren, prioritere oppgaver og foreslå nødvendig funksjonalitet.
Medlemmer i arbeidsgruppen:
- Tina Halkinrud, Akershus Universitetssjukehus
- Petter Roman Øien, Norlandssjukehuset
- Torunn Holde Olsnes, Helse Bergen
- Eva Margrethe Nygård Lundanes, Helse Møre og Romsdal
- Fredrik Feyling, Stavanger Universitetssjukehus
- Kristin Bjordal, Oslo Universitetssjukehus
- Pål Bakke, Oslo Universitetssjukehus
Referater
2023
Kontakt oss
Har du spørsmål eller innspill til Cris/NVA-prosjektet?
Vi vil gjerne høre fra deg!
Kontakt oss