Ny tjeneste – Analyseplattformen

Analyseplattformen skal gi de statlige universitetene og høyskolene oversikt over egen virksomhet på tvers av sentrale fagområder som økonomi, lønn og personal, utdanning og forskning. Den overordnede ambisjonen er å tilby alle relevante datakilder for styring, drift og forvaltning.

28. november 2023

Analyseplattformen skal bidra til:

  • bedre analyse og virksomhetsstyring på den enkelte institusjon
  • redusert risiko og sårbarhet for nøkkelpersonell den enkelte institusjon
  • å muliggjøre sammenligning (benchmarking) og samarbeid ved å skape likere begrepsbruk på sentrale styringsdata.

Sektorens bruk av analysedata er ikke ensartet, og det er stor variasjon i modenhet på området. Analyseplattformen skal derfor ivareta brukerinstitusjoner med svært ulike utgangspunkt og behov. Derfor tilbyr analyseplattformen tre tjenestenivåer med egne grensesnitt tilpasset brukerbehovene. De ulike tjenestenivåene setter ulike krav til kompetanse og infrastruktur hos brukerinstitusjonene.

Tjenestenivå 1: Dataintegrasjon og rådataTjenestenivå 2: DatamodellerTjenestenivå 3: Innsikt
Enkel forvaltning, implementering og vedlikehold av koblinger og integrasjoner mot sentrale datakilder.Felles datamodeller optimalisert for analyse og rapportering, tilrettelagt for analyse og lederstøtte.Brukervennlige dashboards og rapporter for beslutningsstøtte og virksomhetsstyring tilpasset ledere, lederstøtte og forretningsanalytikere.
Tilgjengelige, godt dokumenterte datakilder med oppdaterte kildedata i ubehandlet formatKvalitetssikrete datamodeller og datagrunnlag med høy granulering, aggregert for benchmarking.Ferdige kalkulasjoner for parametere som kan inngå i årsrapport til KD/utviklingsavtale.
Effektiv og hurtig overføring til institusjonens lokale dataplattform for videre behandling.Ferdig koblete stjernemodeller (fakta og dimensjoner) tilgjengelig for egenutvikling av rapporter.Funksjonalitet for integrasjon av rapporter og dashboards i nettsider, intranett og Office365.
Kryptert og sikret lagring og integrasjon med bruk av moderne skydataplattform og radsikkerhet.Direkte tilkobling med valgfritt BI-verktøy.Benchmarking mot andre institusjoner og teknisk plattform for kompetansedeling og samarbeid om rapporter.
Egenskaper ved de tre tjenestenivåene til Analyseplattformen.

I utviklingsfasen har analyseplattformen vært finansiert med felles investeringsmidler fra de statlige universitetene og høyskolene. Nå har digitaliseringsstyret vedtatt en finansieringsmodell med brukerbetaling fra 2024.

Når produktet blir tatt i bruk vil institusjonene få tilgang til et fleksibelt produkt, som tilrettelegger for tilgang på brede datasett for analyse og import til lokale systemer, og som tilrettelegger for bruk av både egne og felles BI-verktøy (analyse og presentasjonsverktøy). Det vil også etableres standardrapporter for virksomheter som har behov for det. Datasettene inneholder sentrale datakilder som alle institusjonene har behov for; innenfor økonomi (UBW), lønn- og personal (SAP), utdanning (FS) og forskning (Cristin), og gir et godt utgangspunkt for fremtidige utvidelser.

Les mer om Analyseplattformen.

Aktuelt fra Sikt